ÚMS žiada vládu SR o urýchlené riešenie problému s nefunkčným Informačným systémom katastra. Paralyzované sú mestá, aj potreby obyvateľov
10. januára 2025
Následky kybernetického útoku na informačný systém Úradu geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) SR sú mimoriadne vážne, paralyzujú mestá v ich každodennej agende, obmedzujú obyvateľov miest, aj podnikateľov. Nefunkčný Informačný systém, nedostupnosť potrebných dát a nemožnosť úkonov ovplyvňuje všetky oblasti fungovania v mestách.
Členské mestá Únie miest Slovenska (ÚMS) hlásia obmedzenia naprieč jednotlivými útvarmi, od spracovávania dane z nehnuteľností a daňových priznaní, cez stavebné úrady, odbory investícii a projektov, dopravy a parkovacej politiky, až po odbory životného prostredia a odpadového hospodárstva. Mestá nedokážu vzniknutú situáciu riešiť samé a sú nútené pracovať v mimoriadne obmedzenom režime. Obávame sa, že ak sa situácia nevyrieši do niekoľkých dní, situácia bude mať ešte rozsiahlejšie a vážnejšie následky na fungovanie samospráv a život obyvateľov. Žiadame preto vládu SR o urýchlené riešenie problému.
Kybernetický útok na štátny informačný systém poukazuje aj na nefunkčnosť štátnej správy. ÚMS dlhodobo upozorňuje na problematickú komunikáciu a spoluprácu okresných úradov so samosprávou. Okresné úrady sú pritom predĺženou rukou štátu a ich úlohou je profesionálna komunikácia a efektívna koordinácia aj v prípadoch, ako je tento. Opak je však realitou. Žiadame preto vládu SR o okamžité riešenie a o proaktívnu komunikáciu s mestami a ich strešnými organizáciami. Riešenie musí byť systémové, koordinované a najmä, okamžité. Štát mal vydať pokyny a usmernenia, ako má samospráva postupovať, ako riešiť konkrétne situácie aj vo vzťahu k anti-byrokratickým zákonom. Tie neumožňujú využívať iné ako elektronické informácie dostupné v štátnych registroch, z ktorých kľúčový – kataster – je v súčasnosti nedostupný a nikto s istotou nevie povedať, kedy sa problém vyrieši. Žiadame preto príslušné štátne orgány, aby tieto usmernenia čo najskôr vydali a pravdivo a včas o aktuálnej situácii informovali samosprávu aj občanov.
ÚMS spolupracuje so spoločnosťou CRIF a v súčasnosti spoločne aktívne hľadáme možnosť, ako využiť databázy CRIF v tejto kritickej situácii tak, aby aspoň časť agendy bolo možné vykonávať. Mestá žiadajú obyvateľov o trpezlivosť a zhovievavosť, robia, čo je v ich silách, riešenia tejto situácie však nie je v ich možnostiach.
Banská Bystrica: „Ľudia prichádzajúci na Klientske centrum MsÚ nespokojní. Je obdobie podávania daňových priznaní, ľudia sú zvyknutí žiadať o pomoc s vyplnením formulára. V súčasnej situácii im nevedia zamestnanci nijako pomôcť. Nedisponujú dátami k 31. 12. 2024, z ktorých sa vychádza pri podávaní daňových priznaní.“
Dubnica nad Váhom: „Zápasíme s problémami pri prihlasovaní trvalého/prechodného pobytu. Nedokážeme overiť vlastnícke vzťahy k nehnuteľnosti, s tým súvisia komplikácie prihlásenia na pobyt a komunálne odpady. Problém máme pri vybavovaní súčinnosti na matrike a evidencii obyvateľstva, pokiaľ dotknuté orgány požadujú preverenie vlastníckych vzťahov. Neriešiteľný je aj problém pri podávaní daňových priznaní. Agenda daní a poplatkov je tiež obmedzená, nakoľko základných informácií nevie toto oddelenie plnohodnotne fungovať.“
Niitra: „Situácia ovplyvnila najmä činnosti dvoch zložiek úradu - odboru dopravy a stavebného úradu. Stavebný úrad sa bez listov vlastníctva nepohne. Na odbore dopravy výpadok systémov katastra spôsobil problém pri vydávaní parkovacích kariet.“
Hurbanovo: „Situácia u nás ovplyvňuje všetky oblasti fungovania. Napríklad ide o spracovávanie dane z nehnuteľností, prevody majetkov (či už predaj alebo nadobudnutie), ako aj príprava podkladov na rokovanie mestského zastupiteľstva, zriaďovanie vecných bremien a realizácia záložného práva.“
Trenčín: „Predaj parkovacej karty je spojený s overením vlastníka nehnuteľnosti. Pomáhame si „našim“ katastrom, ale len v prípade starších dátumov. Aktualizácia bola 28.8.2024. Pri novších prevodoch nie je možné stav overiť, preto v týchto prípadoch parkovacie karty nepredávame. Pri podaniach k Dani z nehnuteľnosti žiada mesto od občanov Povolenie vkladu do katastra, čo však úplne nenahrádza predloženie kópie Rozhodnutia. Občanom navrhujeme, aby na seba nechali telefónny kontakt. V prípade obnovy funkčnosti informačných systémov ich budeme kontaktovať.“
Košice: „Už dnes máme obmedzené vybrané služby pre občanov, ktoré sú prepojené cez kataster. V mnohých prípadoch si dokážeme ešte pomôcť staršími dátami, avšak, pri dlhodobom výpadku by mohla byť paralyzovaná rozhodovacia činnosť mesta na viacerých úsekoch.“
Prehľad niektorých oblastí a agendy v mestách, ktorá je vzniknutou situáciou paralyzovaná:
Spracovávanie dane z nehnuteľností
Prevody majetkov (či už predaj alebo nadobudnutie), ako aj príprava podkladov na rokovanie mestského zastupiteľstva
Zriaďovanie vecných bremien a realizácia záložného práva
Nefunkčnosť Informačného systému OVERSI
V rámci stavebného konania je problém pri vydávaní stavebného povolenia, resp. ohlásenia o drobnej stavbe, ako maj výkon štátneho stavebného dohľadu
Prideľovanie súpisných čísiel
Vydávanie vyjadrení a záväzných stanovísk (k rôznym zámerom či už stavebného charakteru, alebo v súvislosti s územným plánom)
Výruby stromov
Riešenie priestupkov, alebo iných problémov v meste, kde je potrebné ustáliť vlastníka nehnuteľnosti (napr. čierne skládky, oblasť životného prostredia)
Príprava projektových zámerov alebo projektových dokumentácií k investičným aktivitám
Komunálny odpad
ÚMS reprezentuje 24 členských miest, ktoré obhajujú záujmy vyše 1,3 milióna obyvateľov Slovenska. Aj preto veríme, že hlas našich miest má, aj pri riešení tejto témy, svoju váhu a svoj prínos.
Poznámka: Aktuálne informácie z členských miest nám poskytli jednotlivé komunikačné oddelenia.