top of page

ÚMS žiada vládu SR o urýchlené riešenie problému s nefunkčným Informačným systémom katastra. Paralyzované sú mestá, aj potreby obyvateľov

10. januára 2025


Následky kybernetického útoku na informačný systém Úradu geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) SR sú mimoriadne  vážne, paralyzujú mestá v ich každodennej agende, obmedzujú obyvateľov miest, aj podnikateľov. Nefunkčný Informačný systém, nedostupnosť potrebných dát  a nemožnosť úkonov  ovplyvňuje všetky oblasti fungovania v mestách.


Členské mestá Únie miest Slovenska (ÚMS) hlásia obmedzenia naprieč jednotlivými útvarmi, od spracovávania dane z nehnuteľností a daňových priznaní, cez  stavebné  úrady,  odbory investícii a projektov, dopravy a parkovacej politiky, až po odbory životného prostredia a odpadového hospodárstva.  Mestá nedokážu vzniknutú situáciu riešiť samé a sú nútené pracovať v mimoriadne  obmedzenom režime. Obávame sa, že ak sa situácia nevyrieši do niekoľkých dní, situácia bude mať ešte rozsiahlejšie a vážnejšie následky na fungovanie samospráv a život obyvateľov.  Žiadame preto vládu SR o urýchlené riešenie problému.


Kybernetický útok na štátny informačný systém poukazuje aj na nefunkčnosť štátnej správy. ÚMS dlhodobo upozorňuje na  problematickú komunikáciu a spoluprácu okresných úradov so samosprávou.  Okresné úrady sú pritom  predĺženou rukou štátu a ich úlohou je profesionálna komunikácia a efektívna  koordinácia aj v prípadoch, ako je tento. Opak je však realitou. Žiadame preto vládu SR o okamžité riešenie a o proaktívnu komunikáciu  s mestami a ich strešnými organizáciami. Riešenie musí byť systémové, koordinované a najmä, okamžité. Štát mal vydať pokyny a usmernenia, ako má samospráva postupovať, ako riešiť konkrétne situácie aj vo vzťahu k anti-byrokratickým zákonom. Tie neumožňujú využívať iné ako elektronické informácie dostupné v štátnych registroch, z ktorých kľúčový – kataster – je v súčasnosti nedostupný a nikto s istotou nevie povedať, kedy sa problém vyrieši. Žiadame preto príslušné štátne orgány, aby tieto usmernenia čo najskôr vydali a pravdivo a včas o aktuálnej situácii informovali samosprávu aj občanov.


ÚMS spolupracuje so spoločnosťou CRIF a v súčasnosti spoločne aktívne hľadáme možnosť, ako využiť databázy CRIF v tejto kritickej situácii tak, aby aspoň časť agendy bolo možné vykonávať.  Mestá žiadajú obyvateľov o trpezlivosť a zhovievavosť, robia, čo je v ich silách, riešenia tejto situácie však nie je v ich možnostiach.


Banská Bystrica: „Ľudia prichádzajúci na Klientske centrum MsÚ nespokojní. Je obdobie podávania daňových priznaní, ľudia sú zvyknutí žiadať o pomoc s vyplnením formulára. V súčasnej situácii im nevedia zamestnanci nijako pomôcť.  Nedisponujú dátami k 31. 12. 2024, z ktorých sa vychádza pri podávaní daňových priznaní.“


Dubnica nad Váhom: „Zápasíme s problémami pri prihlasovaní trvalého/prechodného pobytu. Nedokážeme overiť vlastnícke vzťahy k nehnuteľnosti, s tým súvisia komplikácie prihlásenia na pobyt a komunálne odpady. Problém máme  pri vybavovaní súčinnosti na matrike a evidencii obyvateľstva, pokiaľ dotknuté orgány požadujú preverenie vlastníckych vzťahov. Neriešiteľný je aj problém pri podávaní daňových priznaní. Agenda daní a poplatkov je tiež  obmedzená, nakoľko základných  informácií nevie toto oddelenie plnohodnotne fungovať.“


Niitra: „Situácia  ovplyvnila najmä činnosti dvoch zložiek úradu - odboru dopravy a stavebného úradu. Stavebný úrad sa bez listov vlastníctva nepohne. Na odbore dopravy  výpadok systémov katastra spôsobil problém pri vydávaní parkovacích kariet.“


Hurbanovo:  „Situácia u nás  ovplyvňuje všetky oblasti fungovania. Napríklad ide o spracovávanie dane z nehnuteľností, prevody majetkov (či už predaj alebo nadobudnutie), ako aj príprava podkladov na rokovanie mestského zastupiteľstva, zriaďovanie vecných bremien a realizácia záložného práva.“


Trenčín:  „Predaj parkovacej karty je spojený s overením vlastníka nehnuteľnosti. Pomáhame si „našim“ katastrom, ale len v prípade starších dátumov. Aktualizácia bola 28.8.2024. Pri novších prevodoch nie je možné stav overiť, preto v týchto prípadoch parkovacie karty nepredávame. Pri podaniach k Dani z nehnuteľnosti žiada mesto  od občanov Povolenie vkladu do katastra, čo však úplne nenahrádza predloženie kópie Rozhodnutia. Občanom navrhujeme, aby na seba nechali telefónny kontakt. V prípade obnovy funkčnosti informačných systémov ich budeme kontaktovať.“


Košice: „Už dnes máme obmedzené vybrané služby pre občanov, ktoré sú prepojené cez kataster. V mnohých prípadoch si dokážeme ešte pomôcť staršími dátami, avšak, pri dlhodobom výpadku by mohla byť paralyzovaná rozhodovacia činnosť mesta na viacerých úsekoch.“


Prehľad niektorých oblastí a agendy v mestách, ktorá je vzniknutou situáciou paralyzovaná:

  • Spracovávanie      dane z nehnuteľností

  • Prevody      majetkov (či už predaj alebo nadobudnutie), ako aj príprava podkladov na      rokovanie mestského zastupiteľstva

  • Zriaďovanie      vecných bremien a realizácia záložného práva

  • Nefunkčnosť       Informačného systému OVERSI

  • V rámci      stavebného konania je problém pri vydávaní stavebného povolenia, resp.      ohlásenia o drobnej stavbe, ako maj výkon štátneho stavebného dohľadu

  • Prideľovanie      súpisných čísiel

  • Vydávanie      vyjadrení a záväzných stanovísk (k rôznym zámerom či už stavebného      charakteru, alebo v súvislosti s územným plánom)

  • Výruby      stromov

  • Riešenie      priestupkov, alebo iných problémov v meste, kde je potrebné ustáliť      vlastníka nehnuteľnosti (napr. čierne skládky, oblasť životného      prostredia)

  • Príprava      projektových zámerov alebo projektových dokumentácií k investičným      aktivitám

  • Komunálny      odpad

ÚMS reprezentuje 24 členských miest, ktoré obhajujú záujmy vyše 1,3 milióna obyvateľov Slovenska. Aj preto veríme, že hlas našich miest má, aj pri riešení  tejto témy, svoju váhu a svoj prínos.


Poznámka: Aktuálne informácie z členských miest nám poskytli jednotlivé komunikačné oddelenia.

bottom of page